I Follow...

Saturday, April 9, 2011

Peanut Butter Chicken...

2, 3 hari ni hubby tak begitu berselera makan.  Hubby gak tak boleh makan yang pedas2.  Katanya lidahnya dah nipis...memang aku tengok pun lidahnya merah dan mudah berdarah...Sian hubby... huhu...  Mungkin ini kesan ubat yang diambilnya.  So balik kerja semalam aku berfikir2 apa nak masak?  Finally teringat aku ada tonton dalam AFC Channel masakan "Peanut Butter Chicken".  Aku agak masakan ni tak pedas sebab gunakan sos jer... Hasilnya...? Boleh la... :-)  Nah... ini resepinya...


Peanut Butter Chicken 


Beberapa ketul ayam (tanpa tulang)  - digaul dengan tepung gandum, kunyit dan garam.  Goreng dan ketepikan.

Bawang besar (potong dadu), bawang putih dan halia (hiris) (Aku tak pasti la dalam resepi sebenar yang aku tengok tu bubuh ke tak?) - Aku belasah sesuka hati jer masakan ni... :-)
Sos cili, sos tomato dan sos tiram
Cili banggala (potong dadu), 1 sudu peanut butter

Tumiskan bawang besar, bawang putih dan halia.  Masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram.  Kacau rata dan masukkan 1 sudu peanut butter.  Tambah sedikit air.  Masukkan ayam yang digoreng tadi dan juga cili banggala.  Jika kurang masin, tambahlah garam secukup rasa.  Dah siap... Senangkan? Jom makan...

No comments:

Post a Comment