I Follow...

Wednesday, March 28, 2012

Berhati cekal ke berhati kering?



Semalam balik kerja, masuk rumah tak kelihatan pun kelibat hubby di sofa ruang tamu tempat selalunya dia berehat.   Aku terus ke bilik, nampak hubby berbaring di katil.  Dari raut wajahnya aku tahu dia tak ok.  Aku letakkan tangan di dahinya.  Tak panas pun.."Baring jer?, sakit?".  Tiada sebarang jawapan yang lahir dari bibirnya... huhu...

Seminggu yang lalu, lega jugalah hatiku, sebab hubby kelihatan ceria, banyak bercakap dan makan pun berselera.  Tapi sejak dua tiga hari ni hubby kembali kurang bercakap, asyik tidur jer sepanjang hari dan tiada selera makan.  Makan nasi langsung hubby tak nak.  Nampaknya hanya kuih-kuih manis dan buah-buahan jer yang dia nak makan.  Sebab tu, setiap pagi sebelum pergi kelas Faiz akan belikan kuih sagu, bingka, kuih koci dan seri muka.  Nasib baik ada gerai jual kuih tak jauh dari rumah kami tu.  Kuih-kuih itulah yang menjadi sarapan dan makan tengaharinya.  Kadang-kadang Lina (adik hubby) ada juga singgah hantar makanan kepada abangnya sebelum dia pergi mengajar. Thank you Ina.  Dulu hubby suka laksa, tapi sekarang tidak lagi.  Semua makanan tu pedas katanya...

Pagi ni aku pergi kerja seperti biasa, meninggalkan hubby dalam keadaannya yang kurang bermaya.  Terfikir di benakku... Berhati apakah aku ini? Berhati cekal atau berhati kering? Ada ke istilah hati kering?  Setahu aku hati kering ni dirujuk kepada orang yang kejam, yang tak punya perasaan, tak ada hati perut.  Hmmm... mengapa pula aku nak berbicara soal ni..? Terasa diri seperti berhati kering la pulak.  Sanggup tinggalkan hubby macam tu.....huhu.. Oh tidakkkkkkkk..!!!

Tuhanku.. Engkau lebih mengetahui... Untuk waktu dan ketika ini, hanya satu pintaku padaMu... Ampunkan suamiku, ringankan beban deritanya... Amin.





No comments:

Post a Comment